بايراميز موبارك اولسون
نوروز بایرامینین گلیب
چاتماسی بوتون دوسلارا، يولداشلارا،
تانيشلارا، اوخوجولارا و قلمداشلاريما
موبارك اولسون. آرزيم يئني ايلده
سيزه هابئله عائيله نيزه اوغورلو
ياشاييش، ده يرلي و داواملي بير
حيات دير.
بایرامیز موبارک

نوروز بایرامینین گلیب
چاتماسی بوتون دوسلارا، يولداشلارا،
تانيشلارا، اوخوجولارا و قلمداشلاريما
موبارك اولسون. آرزيم يئني ايلده
سيزه هابئله عائيله نيزه اوغورلو
ياشاييش، ده يرلي و داواملي بير
حيات دير.
بایرامیز موبارک

|
| |
|
سوفره لره شام دوزون قوي آرزيميز چين اولسون شؤعله چكن آلووون بيري ده منيم اولسون
| |
|
آرزيلاريميزدا اوشاقلاريميزين خوش گله جه يينه، وطنيميزين باش اوجاليغينا، خالقيميزين اوغورلو ياشاييشينادا يئر وئره ك. دونن بيزيمله قلم يولداشي اولوب، بوگون آراميزدان كؤچن شاعير، يازيچي دوسلاريميزين دا آدي ديليميزده خاطيره لري اوره ييميزده اولسون دئيه، اوغورلو سون چرشنبه هامينيزا آرزيلاييرام. | |
|
| |
تاریخچه تقویم دوازده حیوانی ترکان
از دیدگاه ابوریحان بیرونی و محمود کاشغری
منبع: سایت قره داغ تورکلری

سل تركی معادل فارسی
سیچان ایلی سال موش
اینه ک ایلی سال گاو
باریس ایلی سال پلنگ
دوشان ایلی سال خرگوش
لوی ایلی سال نهنگ
ایلان ایلی سال مار
آت ایلی سال اسب
قویون ایلی سال گوسفند
پیچی ایلی سال میمون
تویوق ایلی سال مرغ
ایت ایلی سال سگ
دونقوز ایلی سال خوك
ازقرن ششم هجری قمری،دراکثرمتون و منابع تاریخی ایران،با اینکه وقایع تاریخی کلاً با تقویم هجری قمری ثبت می شده اسامی روزها،ماهها و سالهای دیگری نیز آورده شده است،مثلاً:
«... روز آدینه پنجم شون آی هوکرییل که سال گاو باشد،موافق سوم رمضان سنه و ستمائه» و یا:
«... سحرگاه شب آدینه بیست و نهم ربیع اول سنه سبعین و ستمایه موافق اول یگیرمینجی آی قوین ییل...» و یا:
«درسال یکهزار و دویست و شصت مطابق سنه لوی ئیل چون ساعت هشت دقیقه ازروز چهارشنبه شهر صفر گذشت آفتاب ازحوت تحویل داد...»
با توجه به این متون و با ملاحظه بکار گرفته شدن گاه شماری تازه درآنها درمی یابیم که تقویم دیگری ازاین زمان درایران معمول شده است که امروز ما آن را بنام تقویم دوازده حیوانی ترکان می نامیم، هر یک از سالهای این تقویم به اسم حیوانی نام گذاری شده است که از موش شروع و به خوک ختم می شود و یک دوره دوازده ساله را تشکیل می دهد. به تحقیق معلوم شده است که اصل اسامی آنها ترکی بوده و بعدها اعراب و فارسی زبانان این تقویم را در آثارشان بکار برده اند،با این تفاوت که اینان این اسامی ترکی حیوانها را به زبانهای خود برگردانده اند،ازآن جمله ادیب و شاعر قرن هفتم هجری ابونصرفراهی در اثر بدیع و جاودانی خود «نصاب الصبیان» آنها را به زبان فارسی و عربی و به صورت شعر درآورده است
با توجه به اینکه این تقویم، نه تنها در متون ادبی و تاریخی ما و بخصوص ترکان ایران جائی برای خود بازکرده بلکه درفرهنگ عامه ما نیز نفوذ عمیق پیدا کرده است.به طوری که در زمان حاضرهریک ازسالهای را منسوب به یکی ازاین حیوانات می کنیم، مخصوصاً موقع تحویل سال برای آن اهمیت فراوان قایل هستیم و ازطرفی این تفکر و اندیشه حاصل شده است که خصوصیات هریک ازاین حیوانات تأثیری در وقایع سال جدید دارد و همین طور در روحیات و خلق و خوی و سرنوشت افراد و متولدین آن سال مؤثرمی باشد.مثلاً سال اسب، سالی پرتحرک و پرفعالیت، با پیروزی تلقی می شود و یا سال سگ، سالی پرمخاطره و توأم با سوءتفاهم و دشمنی و ستیزمی باشد.....
تایید انتخابات اهر و هریس و تمکین در برابر قانون!
انتخابات حوزه ی انتخابیه ی اهر و هریس علی رغم انتقاداتی که به نحوه ی رای گیری و رای دادن افراد بود بالاخره از سوی تنها مرجع قانونی مورد تایید قرار گرفت. هر چند هنوز هم معتقدیم که در این حوزه ی انتخابیه برخی ها به خریدرای و وارد کردن شناسنامه از شهرهای همجوار اقدام کردند ولی به دلیل تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان که قانون این ارگان را به عنوان تنها مرجع رسیدگی به نحوه ی انجام انتخابات تعیین کرده است و به دليل اينكه معتقديم همگي بايستي به قانون احترام قائل شويم (هرچند اين قانون علي رغم ميل ما بوده و در نظر ما اشتباه باشد)و علي رغم ميل باطني خودمان و به جهت احترام به قانون و حكمي كه صادر كرده است نتيجه ي راي را مي پذيريم. ولي نقد عملكرد نماينده ي مورد تاييد شوراي نگهبان را حق قانوني و وظيفه ي ملي و شرعي خود مي دانيم و اميدواريم كه نماينده ي مورد تاييد نيز به وظيفه ي قانوني و شرعي و اخلاقي خود عمل نموده و خود را نه تنها نماينده ي همه ي مردم بلكه نماينده ي تمامي اقشار و صنوف و طبقات دانسته و در برابر قانون خود را موظف به اطاعت و اجراي آن بداند. در پايان از تمامي دوستاني كه به نوعي در انتخابات شهرهاي اهر و هريس يار و ياور تيم تبليغاتي حاج احمد محرم زاده بودند و تلاش كردند انتخابات در فضايي سالم حداقل از طرف تيم كاري ايشان انجام گيردتقدير و تشكر نموده و اميدواريم در انتخابات آتي ديگر شاهد چنين وقايع تلخي (خريد و فروش راي، وارد كردن شناسنامه و ...) نباشيم. همچنين از ساير كانديداهايي كه احتمالا در خلال تبليغات انتخاباتي از طرف ما و دوستان ما كلماتي در مورد آنها نوشته شده كه حمل بر توهين و يا هتاكي از سوي تيم انتخاباتي آقاي حاج احمد محرم زاده تلقي شده است عذر خواهي و طلب بخشش مي نماييم و اميدواريم در ساير حوزه هاي كاري، اين دوستان نيز موفق و مويد باشند.
|
تایید انتخابات در 28 حوزه انتخابیه |
|
عباس علي كدخدايي در گفتوگو با ايسنا اظهار كرد: پس از اتمام مهلت دريافت شكايات، بررسي صحت انتخابات حوزهها از سوي شوراي نگهبان آغاز شد كه در اولين اعلام نظر، صحت انتخابات ۲۸ حوزه به تاييد رسيد. وي افزود: ۲۸ حوزهاي كه صحت انتخابات آنها از سوي شوراي نگهبان به تاييد رسيد، عبارتند از: ۱-قائنات ۲-بيرجند، درميان ۳-شاهرود ۴-گناباد، بجستان ۵-نيريز، استهبان ۶-خمين ۷-قم ۸-يزد و صدوق ۹-تفت و مبيد ۱۰-ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد ۱۱-شهريار، ملارد و قدس ۱۲-رودبار ۱۳-صومعهسرا ۱۴-خوي و چايپاره ۱۵-قروه و دهگلان ۱۶-كرمان و راور ۱۷-خلخال و كوثر ۱۸-كاشمر، خليلآباد و بردسكن ۱۹-قوچان و فاروج ۲۰-رفسنجان و انار ۲۱-گچساران و باشت ۲۲-كوهدشت ۲۳-راميان و آزادشهر ۲۴-لردگان ۲۵-اهر و هريس ۲۶-خرمآباد و دوره ۲۷-مهريز، بافق، ابركوه، خاتم و بهاباد ۲۸-ميناب، رودان، جاسك، بشاگرد و سيريك |
نتیجه ی انتخابات مجلس نهم در حوزه ی اهر و هریس شایسته ی ما قره داغی ها نبود!
یوسف دیزماری
قرنهاست که پس از ویرانی قراء جنت مثال کردشت و دوزال در جنگ قرهباغ-قرهداغ توسط مزدوران لزگی سپاه ساریجالی جوانشیر ؛ مرکز و امالقرای قرهداغ توسط محمد کاظمخان بنیانگذار قرهداغ خانلیقی به شهر اهر منتقل شد. شهر اهر چشم و چراغ آراز بار جنوبی بوده و خواهد بود.در میدان ورودی و اغلب میادین این شهر قهرمان پرور مجسمههای سوار بر اسب ستارخان قراجهداغی مسایل زیادی را در اذهان تداعی میکند.اما انتخاباتی که در برابر چشمان مسئولین در حوزه انتخابیه اهر و هریس بویژه در شهر اهر برگزار بود،شایسته اهالی و غیرت ما قرهداغیها نبود.ترفند خرید رای در انتخابات مجلس نهم بر خلاف آنچه که تاکنون دیده و شنیدهایم بود.به طوریکه آدم خجالت میکشد برخی جزئیات را به زبان آورد و یا در صفحات وب قلمزنی کند.در روز رای گیری بنده با هر زحمتی که شدهبود خودم را از تهران به اهر رسانیدم و سپس با جمعی از دوستان از طریق اهر به ورزقان و سپس خاروانا و در نهایت به سیاری(سیهرود) رسانیدیم .بنده مسائل انتخاباتی را در سه حوزه اهر-هریس،ورزقان-خاروانا و مرند-جلفا با چشم خودم دیدم.وضع اهر و روستاهای جاده اهر- ورزقان بسیار دردناک و اسفناک بود.به صور زیر به نفع یکی از کاندیداها رای جمعآوری میکردند:
1-در دهات و محلات فقیر نشین و پر جمعیت مواد خوراکی پخش میکردند و از احساسات مذهبی مردم بهرهبرداری میکردند و از آنها میخواستند دست بر روی قرآن بگذارند و قسم بخورند که به جز منعم به کس دیگری رای ندهند.
2-قیمت رای از 20 هزار تومان تا 80 هزار تومان متغیر بود.یعنی به قول ما ترکان "دامارا گؤره قان چکیردیلر".لژهای فراماسونری اولین جملهای که به اعضای متوسط خود یاد میدهند این است که "مطیع باش تا مطاع شوی". سر حلقههای فراماسونری میگویند که "همه انسانها قابل خریدند ولی قیمتها متفاوت هستند."آری یکی از کاندیداها و اطرافیانش دقیقاً این برنامههای لژ فراماسونری را اجرا کردند و نتیجه گرفتند. البته همه کارشناسان مسایل امنیتی جریان انحرافی را با لژ فراماسونری مرتبط میدانند.
3-برخی اطرافیان یکی از کاندیداها نه از خدا میترسیدند و نه از خلق خدا خجالت میکشیدند و نه مسئولین با آنها برخورد میکردند.رفتار آنها در نحوه ورود به خانهها جهت جمعآوری رای برای یکی از کاندیداها بیشتر به زورگیری شبیهبود تا تبلیغ غیرقانونی یا خرید رای در روز رایگیری.
تجربه نشان داده است که نتیجه این قبیل انتخابات غالباً در مرحله اول ابطال میشود و اگر ابطال نشود نه مردم آقای ... را نماینده خود میدانند و نه او زیر بار وظایف نمایندگی خواهد رفت.
http://dezmar.blogfa.com/post-291.aspx
|
این نطر رو یکی از خوانندگان برامون فرستاده بودند و چون جالب و قابل توجه بود منتشر کردیم .
دوشنبه 15 اسفند1390 ساعت: 22:40 |
توسط:امیر عباس | ||||
|
میگم تخیلات شما خیلی قوی هاااا.پیشنهاد میکنم یه بخش داستانای تخیلی هم به وبلاگت اضافه کنی!باور کن مثل بمب صدا میده و مشهور میشی آمار وبلاگتم میره بالا.این خزعبلات چیه نوشتی؟عباس فلاح تو این مدت واسه 17000 نفر سخنرانی کرده بود.17000 نفرو حاجی شما تو عمرشم ندیده.کافی بود این تعداد آدم فقط یک نفر رو با افکار و اهداف عباس فلاح آشنا کنن که نتیجش 40 هزارتا رای شد.حاجی شما قافیه رو 4 سال پیش با 9هزارتا رایش باخته بود.ممی خانی هم که 35 هزارتا آوورد ,10 هزارتاشو بذار به حساب ایل و طایفه کاظمپور کل رای ممی خانی 25 هزار بیشتر نبود.پیروزی عباس فلاح حاصل تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیری او و غیرت 40هزار نفر قره داغی بود نه این دلایلی که شما نوشتی.میخوام بگم مردم اهر به بلوغ سیاسی رسیدن میدونی از رو چی این حرفو میگم؟چون 4 سال پیش مردم از رو لج و تبلیغات علیه عباس فلاح بهش رای ندادند و بعدا فهمیدند چه اشتباه بزرگی کردند.الان اون اشتباه رو جبران کردند.در آخر حضور پر شور مردم رو با غلیانات احساسی ناکامانه خود نیامیزید چون این حضور با بصیرت و مقدس است. | |||||
دبیر شورای نگهبان از نامزدهای انتخاباتی که به مجلس راه مییابند خواست ضمن کنار گذاشتن حب و بغض نسبت به یکدیگر، به وظایف قانونی خود در مجلس عمل کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا مستقل در شورای نگهبان، آیت الله احمد جنتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر برخی از نامزدها افرادی را از حوزه انتخابیه دیگر به حوزه انتخابیه دیگر آورده تا از این طریق کسب رای کنند، آیا شورای نگهبان با آنها برخورد خواهد کرد؟ گفت: قطعا آرای خرید و فروش شده از سوی شورای نگهبان باطل خواهد شد.
دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در صورت بروز چنین تخلفی مردم چگونه میتواند این مساله را به شورای نگهبان اعلام کنند تا این نهاد نظارتی به آن رسیدگی کند؟ اظهار کرد: مردم میتواند با گرفتن عکس و فیلم و شهادت گرفتن از افراد دلایل و مستندات خود را ارائه دهند تا شورای نگهبان نسبت به این مساله اقدام لازم و ضروری را انجام دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که نمایندگانی که با رای مردم به مجلس راه مییابند چه تکلیفی دارند؟ گفت: اگر به همان قسمی که میخورند عمل کنند بس است. یعنی به اسلام، قانون اساسی و ملت وفادار باشند بر خلاف وظیفه نمایندگی خود عمل نکنند، توقع بیشتر نداشته و با دولت هماهنگ باشند.
وی ادامه داد: نمایندگانی که برای دور بعد میخواهند ثبت نام کنند باید بدانند به گونهای باید در طول ۴ سال آتی عمل کند که مردم با جان و دل و رضایت به آنها رای دهند نه با تبلیغات و پول. من شنیدهام در برخی از نقاط برخی داوطلبان پول خرج میکنند که از اشتباهات است این رای خریدن است و ما به آنها نظارت کرده واگر ببینیم جایی خرید و فروش رای شده قطعا آرا را ابطال خواهیم کرد.
کل مطلب را می توانید در آدرس زیر بخوانید:آرای خرید و فروش شده از سوی شورای نگهبان باطل ميشود
دکترممی خانی، مهندس کاظمپور ،مسعودی ریحان و ائتلاف نانوشته برای حذف محرم زاده
از ماهها قبل که ریحانی محل ماموریت احمد محرم زاده رئیس سابق بنیاد مسکن هریس را تغییر داد همه صاحب نظران و عموم مردم مطمئن شدندکه حذف محرم زاده برای حذف رقیب انتخاباتی مجلس نهم از پیش روی مسعودی ریحان است. هرچند بعدها با عدم صلاحیت ممی خانی ورق برگشت ولی اتفاق دیگری که بعدها رخ داد تایید صلاحیت دکتر ممی خانی و ورود وی به صحنه ی انتخابات اهر و هریس بود.قبل از ورود وی همه ی مردم روستاها و شهرها مطمئن بودند که منتخب دوره ی نهم مردم شهرهای اهر و هریس حاج احمد محرم زاده خواهد بود. حتی در سنگر رقیب نیز چنین وحشتی وجود داشت. آنها هم پس از ورود دکتر ممی خانی جشن گرفتند. ائتلاف مهندس کاظم پور و دکتر ممی خانی اتفاق دیگری بود که تقریبا مسیر سرنوشت انتخابات اهر و هریس راتغییر داد.
حاج احمد محرم زاده که با نیروهای مخلص خود وارد میدان انتخابات شده بود تلاش کرد تا در مقابل این اتفاقات نامبارک سیاست مدارا را پیشه سازد. غافل از اینکه جناح رقیب سلاح دیگری را در آستین داشت. و آنهم وارد کردن شناسنامه و خرید رای. هر چند این حرکت زشت رقبا کارساز افتاد ولی در اصل محرم زاده قبل از وارد شدن به گود رقابت انتخاباتی قافیه را به ممی خانی، مهندس کاظم پور و حرکت بد مسعودی ریحان باخته بود. مسعودی ریحانی که حتی جرات ورود به عرصه ی انتخابات را هم نداشت. و به قولی یار دوازدهم و سیزدهم میدان و به نفع رقیب دکتر ممی خانی و مهندس کاظم پور و مسعودی ریحان بودند. آنچه که شاهد ش هستیم در حقیقت با کمک و یاری دکتر ممی خانی، مهندس کاظمپور و مسعودی ریحان اتفاق افتاد و به نظر می رسد نماینده ی فعلی اهر و هریس یک دست مریزاد جانانه به این آقایان بدهکار باشد.
دهقاني و صندلي بي رقيب بهارستان
در طول روزهاي انتخاباتي چيزي در مورد آقاي دهقان نماينده محترم و منتخب مردم ورزقان ننوشتيم تا متهم به سنگ اندازي لاي چرخ كاري ايشان نشويم ولي در اينكه اين كانديداي برگزيده بي رقيب و بدون ترس از رقبا به بهارستان راه يافت جاي هيچ بحث و جدلي نيست و خود ايشان نيز بهتر از هر كس ديگر اين را مي دانند. ولي پس از ورود به بهارستان و جلوس بر صندلي هاي سبز خانه ي ملت ديگر ميدان، ميداني بي رقيب نيست. همواره دوربينهاي چشمي مردم و اهالي قلم مواظب ايشان و اعمال و رفتار ايشان خواهد بود. شايدو البته شايد، ايشان به دور از چشم انديشمندان واهالي قلم بخواهند و بتوانند كاري بكنند كه كسي از ان خبردار نباشد ولي نتيجه ي نهايي ۴ سال كار در مجلس چيزي نيست كه بتوان آن را مخفي نمود. حق خود مي دانيم كه به خاطر مردم عملكرد ايشان رادر طول چهار سال نماينگي شان مورد نقدو بررسي قرار دهيم. در هر حال براي ايشان و اگر داشته باشند، تيم كاري ايشان آرزوي موفقيت و پيروزي در راه خدمت به مردم خوب و نجيب منطقه ي ورزقان و خاروانا مي نماييم.
انتخابات اهر و هریس و پدیده ی نامبارکی به نام
خرید رای!
همانگونه که در مطالب قبلی نیز پیش بینی شده بود اتفاق افتاد جریانی که نبایستی اتفاق می افتاد.
پدیده ی شومی به نام خرید رای و وارد کردن شناسنامه آنهم نه ده تا و صد تا بلکه هزاران شناسنامه ی بی زبانی که ایکاش زبان داشتند و می گفتند به چه قیمتی و به نام نامبارک چه کسی به پای صندوق رفتند. به هر حال وظیفه ی ما پیش بینی بود و وظیفه ی دیگران کنترل و تنها خدامی داند چه کسی شنونده ی حرفهای ما بود. خریدند و آنهم در روز روشن. به قیمت پنج هزار تومان، ده هزار تومان، و بالاتر.
خدا مي داند جواب كودكان ما را چه كسي خواهد داد. ولي آنها هم مطمئنا خدايي دارند و تنها خود خدا مي داند چه جوابي به آنهايي كه با آينده ي آنها بازي مي كنند، خواهد داد. دوست عزيزي گفته بود اهري زود تصميم نمي گيرد، خوب تصميم مي گيردولي ظاهرا اينگونه نشد. زود تصميم گرفت وخوب تصميم نگرفت.البته نتيجه ي محروميت به قولي همين چيزها را هم با خود دارد. ظاهرا بازهم بايستي به غربت قره داغ گريست.به محروميتش، و در كوچه هاي گلي اش تا زانو در گل فرو رفت ودم بر نياورد.خدا مي دانداگرسندي در دست داشتم رسوايشان مي كردم. ولي افسوس كه ندارم و تنها سندم چشماني است كه آنها را در جلوي مسجد معين، در محله ي شيله بران، در شهرخواجه جلوي شهرداري و بخشايش و زرنق و كلوانق ديد. آنهايي كه قران را زير بغل زدند و از در خانه هاي مردم با قسم حضرت عباس وارد شدند قرار است با آراي خريداري شده چه بلايي بر سر اين مردم محروم بياورند. آنهايي كه حوله در بين مردم پخش كردند چگونه مي خواهند جواب خدا را در آخرت بدهند. خدا مي داند...
انتخابات اهر و هريس و مَثَل معروف:
تا نباشد چيزكي مردم نگويند چيزها
ظاهرا از دیروز برخی از کاندیداها به دلیل دلهره ای که ازوضعیت برخی کاندیداهای دیگر دارندو به دليل عدم موفقيت در كسب اعتماد مردم(حتي برخي از كانديداها نتوانستند در بين مردم سخنراني هم بكنند و بنا به نقل قول ها يكي از اين نمايندگان در بين سخنراني هايش گاف هاي زيادي داده است و برخي ديگر به دليل اينكه در بين طرفدارانشان كساني را داشتند كه به فساد اخلاقي مشهور هستند) شروع به وارد کردن شناسنامه و خرید رای نموده اند.البته این حرف در حد شایعه در بین مردم پخش شده و از طرف مراجع مرتبط تایید يا رد نشده است ولی با اینحال به مصداق ضرب المثل معروف تا نباشد چيزكي مردم نگويند چيزها بهتر است مسئولان به فكر كنترل موضوع باشند تا بلايي كه بر سر ورزقان در دور قبلي بر اثر خريد راي توسط يكي از كانديداها آمد دوباره در اهر و هريس تكرار نگردد. به هر حال انصاف نيست كه اهر و هريس كه چند سال بدون نماينده مانده، باز هم بماند. البته اگر اينگونه شود مسئوليت موضوع بر عهده ي كساني است كه اين كارهارا انجام مي دهند . اميد كه اين دوره حداقل دوره اي سالم و بدون خريد راي باشد. البته مسئولان محترم به خوبي مي دانند كه اين اتفاق(خريد راي و وارد كردن شناسنامه ازشهرهاي بزرگتر ) ممكن است از طرف چه كساني رخ دهد.
هر اوخویان ماللا نصر الدین اولماز،...
خدا گذشتگان ما را بیامرزد واقعا این مردان بزرگ حرفهایی زده اند که باید این سخنان را با آب طلا نوشت و بر درو دیوار آویزان کرد.
این روزها خیلی ها هوای نشستن بر صندلی های سبز مجلس را بر سر دارند ولی به مصداق این جمله ی زیبا که هر اوخویان ماللا نصرالدین اولماز نمی توان این صندلی را با احساسات حاکی از عدم منطق به کسانی که حتی توان صحبت کردن را هم ندارند سپرد. شاید اگر شما هم در سخنرانی برخی از این دوستان حاضر می شدید می توانستید معنی این حرف را بهتر درک کنید. البته قصد جسارت به کسی را نداریم ولی واقعیت حاکی از این است که برخی از دوستان کاندیدا واقعا نه برنامه ای برای اصلاح امور و نه توان دفاع از حق مردم در برابر نمایندگان برخی از شهرها مانند اصفهان و مشهد و شیراز را دارند.چرا حداقل این بار با مسائل بدون در نظر گرفتن روابط فامیلی و دوستی و رفاقت و برخی مسائل احساسی دیگرمنطقی و معقول برخورد نمی کنیم. این یک حقیقت است که آشنایی با نحوه ی تصویب قوانین و اختصاص بودجه به شهرستان مدیریت و توان مباحثه و سخن گفتن شرط اساسی نمایندگی مردم محروم منطقه ی قره داغ است. وقتی فردی که مدعی نمایندگی است نمی تواند در بین چند ده نفر آنهم طرفداران خودش صحبت نماید چه اصراری هست که او را به مجلس بفرستیم و از او بخواهیم تا از حق مردم محروم دفاع نماید؟
تجربه ثابت کرده است که وقتی کسی را که حتی توان صحبت کردن را هم ندارد به مجلس می فرستیم نه تنها آبروی مردم منطقه می رود بلکه آبروی کشور نیز به خطرمی افتد.بیایید کمی معقول با موضوع برخورد نماییم.
این میدان به مرد کهن و اهل سیاست و تجربه نیاز دارد نه به مرد مطب و طبابت و درمان.
به قول خود شماهر اوخویان ماللا نصر الدین اولماز،...
مگر اینکه از شهرهای بزرگ شناسنامه وارد کنند و در بین روستاییان پول پخش کنند و رای خریداری نمایند...
چشم نگران کودکان قره داغ
با نزدیک شدن به زمان انتخابات زمزمه هایی به گوش می رسد در مورد اینکه برخی ها به فکر خرید رای افتاده اند و ظاهرا در سال های اخیر این مسئله به سنتی غیر قابل چشم پوشی از طرف برخی کاندیداها تبدیل گردیده.
هرچند به قول دوست بزرگوارم جناب خضوعی «یک قره داغی وجدان آگاهی دارد و رأی خود را به تشنگان قدرت و ثروت نمی فروشد» ولی برخی وقت ها اتفاق می افتد که یک قره داغی آن را می خرد و چند صد قره داغی دیگر آن را می فروشندو متاسفانه این حقیقتی است. یعنی در اصل وقتی خریداری باشد فروشنده ای نیز هست. در سال های اخیر سنت نا مبارک خرید و فروش رای کم کم در میان رای دهندگان و کاندیداها به قدری رواج یافته که دیگر امری عادی شده است و خیلی از رای دهندگان مثل یک فروشنده ی قهار به دنبال فروش رای خود هستند. شاهد این امر ابطال انتخابات گذشته ی ورزقان است.انگار کودکان روستایی حالا حالاها باید در زمستان و در کوچه های گلی راه بروند ظاهرا آنان بایستی هنوز هم برای رفتن به مدرسه از روستایی به روستای دیگر طی طریق نمایند . ظاهرا هنوز اهالی روستای تازه کند نهند با اینکه در کنار سد نهند قرار گرفته اندنباید هیچ آبی در لوله های آبیاری روستایشان ببینند.ظاهرا کودکان روستایی هنوز بایستی چند سالی را به خانواده ی فقیرشان در تامین معاش خانه کمک کنند و ظاهرا بایستی قره داغ هنوز هم طعم بدبختی و محرومیت را زیر زبانش مزه مزه نماید. دستی که می خرد و دستی که می فروشد هنوز دراز است و افسوس هم جایی ندارد. ظاهرا قره داغی برای خودش تصمیم نمی گیرد پول برای قره داغی تصمیم می گیرد. ولی مطمئنا بخشی از وجدان بیدار جامعه برای پاسداشت ارزشهایش هوشیار است و رسوا می سازد دستهایی را که برای معامله ی آینده ی فرزندانمان دراز شده است. حتما چشم هایی بیدار است و باید باشد چون چشم نگران کودکان قره داغ به قلم و دهان و دستان آنان دوخته شده...
جعفر خضوعی
دوباره در معرض آزموني ديگر قرار گرفته ايم و دوباره آزموني ترتيب داده ايم. انتخاب مي كنيم و انتخاب مي شويم. اهر خطه ي كوچكي نبوده است. اهر مركز 18 محال ارسباران و قراجه داغ بوده است. حاكم نشين بوده است و رويدادها از سر گذرانده است. اگر در يك سوي ماجرا از برخي قصور و غفلت سخن به ميان مي آوريم، در سوي ديگر آگاهيم كه معدل فكري اهر بالاست و اهر اگر دير تصميم مي گيرد، خوب تصميم مي گيرد. از قضا اهر و اهري ها در انتخابات مجلس اغلب به خاطر اصل مسئله رأي داده اند و پاي باور و تصميم خود مانده اند.
دغدغه ي رشد و آباداني و پيشرفت اهر و غمِ خواسته ها و آرزوهاي ديرين در يك طرف و عزت نفس و غرور و وجدان بيدار اهري در طرف ديگر! همه مي دانيم كه موفقيت و يا عدم موفقيت يك نماينده به عوامل متعددي بستگي دارد و در ايام تبليغات و انتخابات و تنها با تكيه بر قول ها و شعارها نمي توان آن را پيش بيني كرد. آباداني و جبران عقب افتادگي و به ويژه اشتغالزايي در منطقه در صدر جدول مطالبات مردم است اما گاه شاهد بوده ايم كه وقتي پاي وجدان و غرور پيش افتاده، مردم ما در اولويت شان تجديد نظر كرده اند. هرچند اين نافي آن و آن نافي اين نمي باشد.
در ايام تبليغات انتخابات دو حرف خوب شنيدم و غليان آن گزينه ي دوم را به خوبي حس كردم و حس كردم كه قره داغي غرورش را به تمامي دنيا نمي فروشد.
جواني را مي شناسم كه كارشناس ارشد و بيكار است، نه اين كه بي عار باشد،نه! چند جا رفته و مدتي كار كرده، كاري كه هرچند سركارگرش زيرديپلم بوده و با رشته ي تحصيلي و تخصص و علاقه اش هم مرتبط نبوده اما پولش نيز بسيار ناچيزتر از آن بوده است كه كفاف هزينه هاي زندگي خود و مادرش را بدهد. حالا بماند آرزوي عزيز و شريف ازدواج! آشكار بگويم كه او راه شاغل شدن را در فعاليت انتخاباتي و كوشش در تبليغات كانديدايي يافته بود. تبليغات كه شروع شد، جوياي حالش شدم و به نيمه شوخي گفتم حالا چه مي كني؟ شغلت را در ستاد كدام كانديدا خواهي جُست؟ و او گفت:« كار را ول كن! حالا من بايد جواب شرف و وجدانم را بدهم، كار فعلاً بماند!». اين همان درسي كه امروز بايد ياد گرفت و خوشا خاك قراداغ كه جوانانش مدرس چنين درسي هستند!
درسي ديگر را در شعري يافتم كه در وبلاگي اهل يكي از شهرهاي ارسباران منتشر شده بود و به نظر مي رسيد منبع اصلي مربوط به يكي از كانديداهاي انتخابات باشد.
اين شعر را فارغ از اين كه كدام شاعر آن را گفته و متعلق به برنامه ي تبليغي كدام كانديداست، خواندم و آن لايه ي دوم زرين قره داغي را بيش تر حس كردم.
رأی یک قره داغی چکیده وجدان باطنی اوست اگرچه:
قره داغی کار میخواهد
قره داغی بهداشت میخواهد
قره داغی رفاه لازم دارد
قره داغی سرمایه و پس انداز لازم دارد
قره داغی راه لازم دارد
اما
یک قره داغی وجدان آگاه دارد و رأی خود را به تشنگان قدرت و ثروت نمی فروشد
اهر شهر عميقي است و شهري كه بار مدني و سياسي اش ديرينه اي تاريخي دارد. اندكي تورق تاريخ نشان مي دهد كه گاه در دقيقه نود تصميم گرفته اند و همه ي معادلات و گمانه زني ها را به هم زده اند. اما اين همه در شرايطي بوده كه آن هسته ي خالص و با چگالي بالا در محاق نرفته باشد. اهري ها اگر در انتخابِ « فرد» از ميان افراد مطلوب عمل نمي كنند، اما وقتي پاي انتخابِ « گفتمان » باشد، بسيار خوب عمل مي كنند و در اين ميان لحظه ي انتخاب حماسه بوده و تكليف را تمام كرده اند، حالا اگر گاهي نتيجه مطلوب نبوده اين چيز ديگري است. به مصداق سخني زرين آن ها به تكليف عمل كرده اند و در قيد نتيجه نبوده اند. به عبارتي آن ها كار را در انتخاب تمام كرده اند و انتخابشان، انتخابِ « فرد» نبوده و به همين دليل انتظارات عمومي شان نيز برآورده نشده است و چه بسا « فرد» منتخب حتي «غرور» شان را شكسته است. با اين همه آن ها « نان» وجدان و شرف و غرورشان را مي خورند. هرچه باشد ما وارث تاريخ قره داغ هستيم و نمي خواهيم پيش« ستارخان» شرمسار شويم. نمي خواهيم پيش 1200 شهيد قره داغ در دفاع مقدس كه حتي جان در راه آرمان و ناموس فدا كردند، شرمنده شويم. نمي خواهيم پيش همه ي بزرگاني كه در راه حفظ ناموس وطن ايثارگري و فداكاري كردند، خجل گرديم.
مخلص كلام اين كه بايد بيايد آن روز كه كار دولت را از دولت مطالبه كنيم و در انتخابات مجلس كسي را به نمايندگي از خود انتخاب كنيم كه از سويي تقوا در او چنان باشد كه ذره اي انحراف نيابد و در سوي ديگر نزديك ترين كس به خود ما و هويت تاريخي ما باشد.
اعلام حمایت جمعی از ورزشکاران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر از حاج احمد محرم زاده
به دنبال اعلام حمایت جمع کثیری از دانشجویان و اساتید و چهره های علمی و فرهنگی دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرهای اهر و هریس از حاج احمد محرم زاده جمعی از ورزشکاران نخبه ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر نیز حمایت خود را از حاج احمد محرم زاده اعلام کردند.
با برگزاری مراسم سخنرانی حاج احمد محرم زاده در مساجد ابو اسحق اهر و تالار بهارستان اهرو نیز دیدار مردمی با مردم شهرهای کلوانق، زرنق، بخشایش که با استقبال پرشور مردم این شهرها مواجه گردید، همچنین اعلام حمایت چهره های فرهنگی، هنری ، اجتماعی و علمی این شهرها شواهد و قرائن نشان می دهدکه ظاهرا حاج احمد محرم زاده در آستانه ی پیروزی زودرس این دوره ی مجلس قرار گرفته است.
استقبال پر شور و بی سابقه ی مردم شهر هریس و روستاهای تابعه از حاج احمد محرم زاده
به گزارش ستاد مردمی حاج احمد محرم زاده روز سه شنبه مردم مهربان و قدر شناس منطقه ی هریس و روستاهای تابعه با استقبال پرشور خود از حاج احمد محرم زاده کاندیدای نهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی از شهرستان های اهر و هریس ضمن اعلام حمایت خود از وی نشان دادند که مردم قدر شناسی بوده و قدر زحمات این کاندیدای محترم را ارج می نهند.
امروز سه شنبه حاج احمد محرم زاده در میان استقبال پرشور مردم شهر هریس و نیز روستاهای تابعه وارد شهر هریس شده و در یکی از مساجد این شهر به ایراد سخنرانی پرداخت. این گزارش حاکیست که صف های استقبال از حاج احمد به قدری پرشور و طولانی بود که برای دقایقی خیابان امام خمینی این شهرستان با ترافیک سنگینی روبرو گردید به حدی که ماموران راهنمایی و رانندگی این شهر جهت باز کردن مسیربرای خودروهای عبوری مجبور به هدایت مردم به کنار خیابان جهت جلو گیری از راه بندان گردیدند.
آقای یوسف دیزماری مدیر وبلاگ دیز مار طی مطلبی قلمی فرموده اند که :
در حوزه ی انتخابیه ی اهر و هریس ... مزد خدمات صادقانه خود را خواهد گرفت
وقتی خدمات صادقانه چنین توصیف می شود و معنی خدمت صادقانه فقط در ویزیت رایگان چند نفر خلاصه می گردد دیگر جایی برای صحبت کردن باقی نمی ماند.
اگر خدمات آقای ایکس در طبابت بیماران هرچند به صورت رایگان خدمت صادقانه است پس اسم اجرای چندین پروژه ی عمرانی، احداث ۴۰۰۰ دستگاه خانه ی روستایی، اجرای ویژه ی طرحهای هادی در روستا ها، احداث پل برای روستاهای محروم، راهسازی برای روستاهای دور افتاده، خوش خلقی با روستاییان در حوزه ی مدیریتی و... دهها کار دیگر توسط حاج احمد محرم زاده دیگر کاندیدای مردم اهر و هریس چیست؟
حال شاید شما و دوستان دیگر بگویند با پول خود که این کارها را انجام نداده اند با بودجه ی دولت بوده است.
آقای دیزماری در پاسخ به این مسئله نیز بایستی عرض نمایم که اجرای وظیفه در هر حوزه ای اجرای وظیفه است. دکتر در حوزه ی خودش، مهندس در حوزه ی خودش، سوپور در حوزه ی خودش و الی آخر.
هر کس در این مملکت اگر به وظیفه انسانی و کاری خود که همان وجدان کاری نامیده می شود درست و بجا عمل نماید در اصل کاری انسانی و اخلاقی انجام داده است واین موضوع به هیچ وجه به عنوان برتری برای افراد شمرده نمی شود.
چرا با آینده و سرنوشت مردم اینگونه ساده و سطحی برخورد می نماییم؟
چرا مثل معروف گذشته چراغ راه آینده را نصب العین قرار نمی دهیم. در این میان فصل الخطاب ما مردم و جامعه است و ما به عنوان اهل قلم در این مورد مسئولیم.
با این دلایل ساده و سطحی آینده قره داغ را به دست افرادی که ساده ترین آشنایی را هم با قوانین ندارند و حتی فرق طرح و لایحه را از هم تشخیص نمی دهندنسپاریم که فردا در مقابل همین جامعه و فرزندانمان بایستی پاسخگو باشیم. هرچند فرد مورد نظر حضرتعالی آدم خوب و با شخصیتی است ولی این مسئله برای نماینده شدن کافی نیست.مگر نمایندگان قبلی آدمهای خوبی نبودند؟ مگر کدام یک از آنان دارای سوابق بد اخلاقی بودند؟ کدام یک از آنان به دلیل انجام کارهای غیر اخلاقی محکوم شدند؟ تنها موضوعی که هست این است که به عنوان مثال جناب آقای نماینده دور هفتم در پایان آن دوره به عنوان کم حرف ترین نماینده انتخاب شدند و این یعنی عدم کارآیی، یعنی عدم توان مدیریتی، یعنی عدم شایستگی نمایندگی مردم.
شما دوست بزرگوار که در منطقه محروم دیزمار دست به قلم گرفته اید و از کنار گود به مسائل نگاه می کنید بهتر است با مسائل منطقه اهر و هریس کمی محتاط تر و واقع بینانه تر برخورد نمایید. همانطور که سایر دوستان در این مورد منطقی و به دور از احساسات برخورد می نمایند.
بنده به عنوان یک دوست از شما تقاضا دارم مسائل منطقه اهر و هریس و در کل قره داغ را به شوخی برگزار نکنید. این موضوع سرنوشت یک ملت را تعیین می نماید و نکند فردا در برابر همین مردم و یا حداقل در برابر وجدان خود شرمگین باشید.
همین دوست صادق شما در روز کارمند حوله در بین کارمندان اداره ی ... پخش می کند و آنها هم اخیرا در جایی اظهار داشته اند که : حالا می فهمیم چرا در آن روز ایشان برای ما حوله فرستاده اند؟!!!
این یعنی عوامفریبی، این یعنی آغاز تبلیغات زودرس، این یعنی کار غیر اخلاقی برای کسب قدرت فقط برای رسیدن به قدرت نه برای رسیدن به قدرت در جهت خدمت به خلق خدا.
با یک بررسی ساده ی افرادی که دور و بر این دوست صادق شما جمع شده اند به راحتی متوجه می شوید که چه اتفاقی در حال وقوع است.
شما با کدام دلیل و منطق اظهار می دارید که ایشان خدمت صادقانه انجام داده اند؟ کجای این کارها خدمت صادقانه است؟ دوست عزیز ارزش کلمات را با تعابیر ساده کمرنگ نکنیم. معنی خدمت صادقانه این نیست که با چند بارویزیت رایگان مردم را رنگ کنیم. حداقل اگر برخی از مردم شریف و بزرگوار ما امکان و وقت مطالعه را ندارند من و شما که نماینده قشر مثلا روشنفکر جامعه هستیم حداقل نباید در چنین دامهایی بیفتیم.شاید شما ندیده باشید ولی برخی از کاندیداها در گذشته نه تنها ویزیت رایگان که نهار، سیمکارت، کارت اینترنت و ...هم در بین مردم پخش کرده اند.اگر اسم عوامفریبی خدمت صادقانه است پس مبارک است این نامگذاری جدید ماهم از فردا برای کارهای بد دیگر نامهای مثبت دیگری را بگذاریم.
امیدوارم در مورد مسائل حساسی همچون انتخاب نماینده کمی با وسواس برخورد نمایید.
پیوندتان مبارک!
در روزهای اخیر خبر پیوند دو نماینده ی شهرستان های اهر و هریس در شهر پیچید موضوعی که مدتها قبل خبر آن را داده بودیم.اعتلاف دو نماینده یکی رد صلاحیت شده و دیگری تایید بعد از رد صلاحیت.
هرچند این ائتلاف ها در انتخابات چیز جدیدی نیست ولی موضوعی که اهمیت دارد این موضوع است که چرا و چگونه این اعتلاف شکل گرفت. از مدتها قبل می شد حدس زد که احتمالا برخی ها از صحنه انتخابات حذف و به قولی از سوار شدن به قطار انتخابات باز مانند. آنهایی که رفتند چرا رفتند وآنهایی که رفتند و دوباره آمدند و چگونه آمدند و با چه طرفندهایی دوباره آمدند نیز بماند.
موضوعی که فعلا قابل بحث است ائتلاف ناهماهنگی است که بین برخی از آنها که رفتند و آنها که رفتند و دوباره آمدند شکل گرفته است و جای بحث بسیار دارد.
کاندیدایی که حذف شد احتمالابه گمان اینکه می تواند در آینده مشروعیت دوباره ی خود را باز یابد با کاندیدایی که حذف شد و دوباره به صحنه باز گشت اعتلاف می کند. شاید تا اینجای قضیه مشکلی وجود نداشته باشد ولی موضوعی که تعجب همگان را بر انگیخت این است که این نماینده چرا در بین ۱۳ نماینده ی دیگر نفر چهاردهم را برگزید؟
حال سئوالاتی که مطرح است این است و اذهان عمومی پاسخ درخوری برای این سئوالات خود می طلبد:
۱ـ چه شد و بر اساس کدام معیاری این انتخاب صورت پذیرفت؟
۲ـ چه چیزی سبب شد تا این دوست بزرگوار دوباره به فکر بازگشت به صحنه ی رقابت آنهم در لباس ائتلاف افتاد؟مگر نه اینکه صلاحیت ایشان از طرف مراجع ذیصلاح به هر دلیلی غیر قابل قبول تلقی شده بود؟نکند در آینده برنامه هایی در دست اجرا بوده باشد که مردم و مسئولین محترم از آن بی اطلاع باشند؟
۳ ـ آیا قبلا هماهنگی هایی با طرفداران انجام گرفته بود ؟ یا این دوست بزرگوار با این مفکوره که طرفدارانش هیچ حقی برای مشورت با ایشان ندارند یک شبه به این فکر افتاد که می تواند و حق دارد بدون مشورت با آنان اعتلاف کند؟
۴ـ سئوال آخر که بسیار هم دارای اهمیت است اینکه چه قول هایی از طرف مقابل گرفته شد که این دوست سرسخت ما راضی شد به این ائتلاف تن دردهد؟
واقعیت این است که دیگر دوره ای نیست که مردم مثل کبک سر در زیر برف داشته باشند و چیزی از دید تیز بین آنان پنهان بماند. انشاالله که این پیوند به نفع مردم ومنطقه و کشور بوده باشد و چیزی در این میان رد و بدل نشده باشد. پیوندتان مبارک است انشا الله!
هر اوخویان ماللا نصر الدین اولماز،...
خدا گذشتگان ما را بیامرزد واقعا این مردان بزرگ حرفهایی زده اند که باید این سخنان را با آب طلا نوشت و بر درو دیوار آویزان کرد.
این روزها خیلی ها هوای نشستن بر صندلی های سبز مجلس را بر سر دارند ولی به مصداق این جمله ی زیبا که هر اوخویان ماللا نصرالدین اولماز نمی توان این صندلی را با احساسات حاکی از عدم منطق به کسانی که حتی توان صحبت کردن را هم ندارند سپرد. شاید اگر شما هم در سخنرانی برخی از این دوستان حاضر می شدید می توانستید معنی این حرف را بهتر درک کنید. البته قصد جسارت به کسی را نداریم ولی واقعیت حاکی از این است که برخی از دوستان کاندیدا واقعا نه برنامه ای برای اصلاح امور و نه توان دفاع از حق مردم در برابر نمایندگان برخی از شهرها مانند اصفهان و مشهد و شیراز را دارند.چرا حداقل این بار با مسائل بدون در نظر گرفتن روابط فامیلی و دوستی و رفاقت و برخی مسائل احساسی دیگرمنطقی و معقول برخورد نمی کنیم. این یک حقیقت است که آشنایی با نحوه ی تصویب قوانین و اختصاص بودجه به شهرستان مدیریت و توان مباحثه و سخن گفتن شرط اساسی نمایندگی مردم محروم منطقه ی قره داغ است. وقتی فردی که مدعی نمایندگی است نمی تواند در بین چند ده نفر آنهم طرفداران خودش صحبت نماید چه اصراری هست که او را به مجلس بفرستیم و از او بخواهیم تا از حق مردم محروم دفاع نماید؟
تجربه ثابت کرده است که وقتی کسی را که حتی توان صحبت کردن را هم ندارد به مجلس می فرستیم نه تنها آبروی مردم منطقه می رود بلکه آبروی کشور نیز به خطرمی افتد.بیایید کمی معقول با موضوع برخورد نماییم.
این میدان به مرد کهن و اهل سیاست و تجربه نیاز دارد نه به مرد مطب و طبابت و درمان.
به قول خود شماهر اوخویان ماللا نصر الدین اولماز،...
آخرین خبر:
اعلام حمایت مهندس بهروز دعایی هریس کاندیدای نهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی از کاندیداتوری حاج احمد محرم زاده
بر اساس اطلاعات رسیده مهندس بهروز دعایی هریس کاندیدای نهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی ازشهرستان های اهر و هریس به نفع حاج احمد محرم زاده دیگر کاندیدای نهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی این شهرستان هاانصراف خود را اعلام کرد.
این کاندیدا که در دوره ی هشتم با کسب حدود ۵ هزار رای بالاترین رای را از بخش مرکزی هریس کسب نموده بود هدف از این کار خود را درایت و کار آیی حاج احمدمحرم زاده اعلام و اظهار داشته است: با توجه به سوابق اجرایی حاج احمد محرم زاده در طول ۲۶ سال مدیریت خود در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان های اهر و هریس و صداقت و کاردانی ایشان در حوزه های اجرایی و سازندگی این شهرستان و نیز اجرای صحیح، منطقی و سالم پروژه های این بنیاد در شهر ها و روستا های این شهرستان ها و نیز کسب بالاترین سهمیه ی اجرایی، به نفع ایشان انصراف خود را اعلام و از عموم همشهریان حوزه ی انتخابیه ی اهر و هریس تقاضا می نمایم تا به جمع حامیان حاج احمد محرم زاده بپیوندند.
انتخابات اهر و هریس و غربت کوخ نشینان!
هنوز صدای الله و اکبر فرزندان کوخ نشینان این مرز و بوم فرو ننشسته که کاخ نشینان کمر همت بسته اند تا صدای فرزندان کوخ نشین این مرزو بوم را در گلو خفه نمایند.
چند روزی است که تبلیغات انتخاباتی در تمامی شهرها آغاز شده است. تمامی ستاد های انتخاباتی تقریبادر تمامی ساعات شبانه روز پر و خالی می شوند و هنوز التهاب انتخاب را می توان در سرو صورت جامعه تشخیص داد. برخی از کاندیداها رد صلاحیت شده اند و برخی دیگر پس از رد صلاحیت دوباره با ترفندهای مختلف و با استفاده از ابزارهای اجرایی متفاوت دوباره به گردونه رقابت بازگشتند.
آما آنچه هنوز در غربت مانده است صدای فروخفته ی فرزندان کوخ نشین این مرزوبوم است.آنانی که روزی لایق دم توپ بودند ودفاع از ناموس و شرف این مردم برگردن آنان سنگینی می کرد و کسانی که زندگی اشرافی خود را رها نکردند تا بفهمند در آخرین نقطه یمرزی این کشور چه می گذرد امروز مدعی نمایندگی مردمی هستند که حتی زحمت بر دوش کشیدن درد آنان را نیز به خود ندادند.
و اینک ستاد انتخاباتی آنان جایگاه کسانی است که روزی به ریش کسانی که برای حفظ ناموس و شرف مردمان این مرز و بوم سلاح غیرت بردوش کشیده بودند می خندیدند.
نکند صدای الله و اکبر این غیور مردان خاموش شده است یا فراموش کرده ایم که روزی اینان نماد غیرت مردمان این سرزمین بودند.
نکند فراموش کرده ایم که در میدان سازندگی اینان بودند که آستین بالا زدند و همچون زمان رزم جانانه جنگیدند برای آبادی این سرزمین.
آیاغریب مانده صدای الله و اکبر غیورمردان رزم و سازندگی این سرزمین؟
کجاست غیرت قره داغی ما تا مردان رزم و مردانگی را تنها نگذاریم.
آیا ویزیت رایگان پیر مردان و پیر زنان بسیار بالاتر از دفاع از هستی و ناموس آنان است که امروز به خاطرش فریاد هل من ناصر آنان را فراموش کرده ایم؟
نگذاریم فرزندان کوخ نشین این سرزمین در غربت خود از عملکرد گذشته ی خود که همانا دفاع از ناموس و شرف ما بودشرمنده شوند. نگذاریم اینان در غربت خود از خاطر کاری که کرده اند نادم و پشیمان باشند.
ظاهرا معاویه ها بار دیگر طلحه و زبیر های دیگری را برای به غربت کشاندن علی به میدان آورده اند...
مواظب باشیم و آگاه تا فرزندانمان در فردایی دیگر ننگ انتخاب نا آگاهانه ما را بر دوش نکشند...
چون کارش و اخلاقش در مطب تاثیرگذارتر بوده
است. پس به او راي مي دهيم!!!
بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که کاندیداهای این دوره (نهم) مجلس شورای اسلامی دارای شرایط خاصی هستند.اخیرا در وبلاگ ورزقان نیوز یکی از دوستان بزرگوار مطلبی تحت عنوان « دکتر ممی خانی در اهر، آقای دهقانی در ورزقان »را منتشر ساخته بودند که بهانه ای شد تا مواردی در این مورد ذکر گردد.در مطلب فوق می خوانیم:
در حوزه اهر وهریس هم با تایید صلاحیت دکتر ممی خانی همه معادلات به هم خورد، ایشان با اینکه مثل همه از فردا ستاد تبلیغاتی باز خواهد کرد ولی ... دهها سال است که با اخلاق و منش اش در دل اهالی قره داغ نفوذ عمیق کرده است و شاید نیازی به ستاد تبلیغاتی نداشته باشد چون کارش و اخلاقش در مطب از هزاران ستاد و پوستر و ائتلاف و حمایت فلان جبهه متحد یا مستقل تاثیرگذارتر بوده است.
در ابتدا عرض شود که تمامی کاندیداها صرف نظر از شغل و موقعیت کاری خودشان برای ما محترم و عزیز هستند و نوشتن این مطلب دال بر تحقیر شخصیت کسی نیست.
در اینکه در حوزه ی اهر و هریس با رد صلاحیت مهندس کاظمپور !!و تایید صلاحیت دکتر ممی خانی!! تقریبا معادله ی قبلی به هم خوردشکی نیست ولی این تغییر معادله در حدی نیست که کفه ی ترازو را به نفع فرد یا گروهی خاص سنگین تر نماید.با توجه به سوابق کاری کاندیداهای اهر و هریس ذکر نکاتی چند خالی از لطف نیست.
۱ ـ اگر طبابت و اخلاق كاري ملاك انتخاب كسي باشد دكتر قهرماني فرد نيز در طول دوره ي خدمت خود داراي چنين صفاتي بوده و هست.
۲ ـ هرچند منش و اخلاق فرد نامبرده بركسي پوشيده نيست اما براي حل مشكلات مردم شهرستان هاي اهر و هريس لازم ولي كافي نيست و مشكلات عميق تر از آن است كه بتواند با مودب بودن نماينده ي مردم حل و فصل شود.
۳ ـ در دوره هاي قبلي ثابت شده است كه عدم توان مديريتي ونا آشنايي نماينده ي مردم با مشكلات و راههاي حل آن آتش در خرمن مردم محروم منطقه انداخته و بر مشكلات آنان بيشتر از قبل افزوده و پسرفت اقتصادي و معيشتي مردم را رقم زده است.
قره داغ و مردم محروم آن هنوز طعم تلخ مشكلات گذشته و فعلي را كه محصول تعصبات نامعقول صنفي و كاري است را در كام خود احساس مي كنند و نبايد به اين تفكر كه چون فردي داراي اخلاق خوبي است پس حتما مي تواند نماينده ي خوبي نيز باشد دامن زد.
در هرحال با توجه به حساسيت هاي فعلي منطقه و كشور لازم است نماينده ي مردم به دور از هرگونه تعصب و سطحي نگري و با توجه به توان مديريتي افراد و اشخاص انتخاب گردد تا در آينده شاهد توسعه ي هر چه بيشتر منطقه ي قره داغ باشيم. ويزيت رايگان افراد و خوش خلقي دليلي بر بالا بودن توان مديريتي و بينش بالاي سياسي افراد نيست.
فراموشمان نشود كه مشكلات پيش روي مردم منطقه قره داغ با مديريت كاري و توان جذب امكانات حل خواهد شد نه بر اساس مسائلي همچون:اخلاق و منش اش در دل اهالی قره داغ نفوذ عمیق کرده است.
در نهايت اميدواريم مردم شريف منطقه حداقل اين بار با ديدي منطقي و با توجه و بررسي دقيق گذشته و عملكرد افراد و كارهاي اجرايي آنان نسبت به تعيين نماينده ي خود عمل نمايند تا در آينده شاهد رشد و شكوفايي منطقه عزيز قره داغ باشيم.
ماهها قبل از انتخابات جلساتی ترتیب یافته بود و مثل سایر کاندیداها حاجی بزرگ نیز در حال رایزنی برای شرکت در انتخابات ورزقان بود ورایزنی ها خبر از این می داد که حاجی بزرگ در صحنه رقابت حاضر خواهد شد.
هرچند الیاسی یکی از مردان کهنه کار سیاست بود و هست ولی هنوز بسیاری بر این باور ند که عدم هماهنگی کامل وی با نزدیکان و دوستان سیاسی و صاحب نظرش در منطقه علت اصلی این موضوع یعنی عدم استعفا به موقع از محل خدمت خودش بوده و این عدم هماهنگی صحیح و منطقی توانست الیاسی و انتخابات ورزقان را از میدان رقابت منطقی به میدان تک قطبی تبدیل نماید.البته در این بین هستند کسانی که براین اعتقاد راسخ هستند که هنوزحاجی بزرگ می تواند با استفاده از نفوذ خودو توان نیروهای وفادارخود درجهت نشاندن فردی از نزدیکان فکری اش به صندلی های سبز مجلس قدرت و توان خود را به اثبات رساند.
شاید حاجی بزرگ این مرد کهنه کار میدان سیاست هنوز برای آینده برنامه هایی داشته باشد و کسی باور ندارد که وی به این راحتی میدان را برای رقبای خود خالی نماید.
در حال حاضر فقط اطلاعات مربوط به حاج احمد محرم زاده در دسترس بود. در صورتی که دیگر کاندیداها نیز اطلاعات کاری و فعالیتی خود را برایمان ارسال نمایند در دسترس دوستان عزیز قرار خواهد گرفت.
۱ ـ مدیریت بنیاد مسکن اهر و نيزشهرهای مشکین شهر و ورزقان و کلیبر
۲ ـ مدیریت بنیاد مسکن هریس
۳ ـ مدیریت بنیاد مسکن مرند
۴ ـ اجرای بیش از 400 واحد مسکونی در شهر اهر در محله های 72 دستگاه و 60 دستگاه شهرک و پشت سیلو وخرمنلر و ... به طوریکه اولین سقف تیرچه و بلوک توسط وی در شهر اهر در پشت سیلو اجراگردید.
۵ ـ اجرای بیش از 1000 واحد مسکونی در روستاهای اهر
۶ ـ اجرای بیش از 100 طرح هادی در روستاهای اهر و هریس و شهرهای زرنق-خواجه-هوراند ومهربان و ...با اعتبار بالغ بر 20 میلیارد تومان به طوریکه اولین خیابانهای خواجه-زرنق و مهربان و هوراند و...قبل از شهرشدن توسط آقای محرم زاده اجراشده اند.
۷ ـ تاسیس اولین کارگاه تولید شن و ماسه در اهر که الان با نام بنیاد بتن فعالیت میکند و نزدیک 100 نفر مستقیم و غیرمستقیم در آنجا مشغولند
۸ ـ اجرای بیش از 4000 واحد مسکونی در شهرهای هریس -زرنق و کلوانق و بخشایش و خواجه و روستاهای تابعه بااعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان
۹ ـ سند دار کردن بیش از 7000 واحد مسکونی در سطح شهرستان اهر و هریس.
حاج احمد محرم زاده در روستاي يخفروزان يا آي پيرزن اهر بدنيا آمده و در حال حاضر در پست معاونت عمران و برنامه ريزي فرمانداري جلفا در حال فعاليت مي باشد. بنا به گفته نزديكان وي، علت انتقال او از بنياد مسكن هريس به فرمانداري جلفا فشارهاي نماينده فعلي اهر و هريس بوده است البته لازم است ياد آوري شود كه اين موضوع تاكنون از طرف خود محرم زاده تاييد يا رد نشده است. همچنين حاج احمد محرم زاده در دور فبلي انتخابات مجلس از رقباي انتخاباتي نماينده فعلي اهر و هريس بوده است.
لیست نهایی کاندیداهای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان های اهر و هریس مشخص گردید.
در این لیست اسامی برخی از کاندیداهای رد صلاحیت شده قبلی نیز دیده می شود. از جمله کسانی که توانسته در آخرین ساعات آغاز تبلیغات انتخاباتی سوار قطار انتخاباتی این شهرستان ها شوند می توان به دکتر شهریار ممی خانیُ و دکتر حسینیان سراجه لو اشاره کرد.
مهندس ارسلان کاظم پور و پور قلی از جمله کاندیداهایی هستند که تا زمان انتشار این خبر نتوانسته اند به جمع مدعیان کاندیداتوری مجلس نهم بپیوندند.
محمد ابراهیم اعیانی فرزند غلامرضا، فیروز حسن زاده ورگهان فرزند الهوردی، مهدی حسینیان فرزند یدالله، صادق حیدری آذر فرزند موسی، ناصر خزایی خواجه فرزند حسین، بهروز دعایی فرزند مرتضی، محمد دهقانی فرزند صاحبعلی، عباس فلاحی بابا جان فرزند محمد، ساسان قلیپور فرزند محمد رضا، عزت قهرمانی فرد فرزند عزت، احمد محرم زاده فرزند فتح الله، جعفرصادق معماری فرزند قاسم، حمید ملكی فرزند یوسفعلی و شهریار ممی خانی فرزند محمد رحیم.
عدم تایید اعلام صلاحیت آقایان دکتر ممی خانی و مهندس کاظمپور از سوی مراجع رسمی
بنا بر اخبار رسیده تا زمان انتشار این خبر هیچگونه اعلام رسمی مبنی بر تایید صلاحیت نمایندگان رد صلاحیت شده ی شهرستان های اهر و هریس منتشر نشده است. هر چند شایعاتی در اهر و هریس پخش شده مبنی بر این که صلاحیت آقای دکتر ممی خانی و آقای مهندس کاظم پور تایید گردیده ولی این خبر از سوی مسئولین برگزار کننده ی انتخابات تایید نشده است.
بنا برآخرين اخبار رسيده از نتيجه بررسي صلاحيت كانديداهاي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي شهرستان هاي اهر و هريس ظاهرا آقايان دكتر شهريارممي خاني و مهندس ارسلان كاظمپور بار ديگر از سوار شدن به قطار انتخاباتي نهمين دوره ي مجلس شوراي اسلامي باز ماندند.
اين موضوع مسير انتخابات را وارد فاز جديدترونهايي خود خواهد كرد.
اين در حالي است كه بنابر شايعات منتشر شده ديدارهايي بين برخي كانديداها از جمله احمد محرم زاده و ساير كانديداهاانجام گرفته واين موضوع از تشكيل احتمالي جبهه اي واحدخبر مي دهد.بنا بر اظهار نظر كارشناسان اين حوزه، در آينده نزديك انتخابات در اهر و هريس واردفضاي جديدتري خواهد شد. پيش بينيها حاكي از اين است كه وزنه انتخابات در اين دوره به نفع افراد خاصي رقم خواهد خورد ...