جشنواره بین المللی جام پریزاد

 

جشنواره بین المللی جام پریزاد
 
جعفر خضوعی

هجدمین جشنواره اسبدوانی قره قیه 30 اردیبهشت و این بار در در روستای « جیغ، جیغ »منطقه حسرتان شهرستان کلیبر برگزار می شود. این جشنواره در طول دوره های قبل به اسامی مختلف نام داشته است اما علی رغم تغییر محل در دو دوره ی اخیر هنوز هم اسم « قره قیه » را با خود دارد. من سه نظر عمده در مورد این جشنواره داشتم.

اول: این جشنواره باید نام مشخص و با مسمایی داشته باشد. پیشنهاد من این بود که ما در تاریخ منطقه زنی به نام « پریزاد »‌ را داریم که در عهده مشروطه نامدار شد. زنی که سوارکار ماهری بود و گفته می شود با اسب خود ـ جونگ آت ـ از آراز عبور می کرد. رمان « پریزاد » نوشته ی عیسی غریبی کلیبر نیز با یک مسابقه ی اسبدوانی شروع می شود و مهارت پریزاد به چشم می آید. بهترین نام به نظر من همین « پریزاد » است و زیبا این که جام پریزاد نام گیرد.

دوم: توجه ویژه به حضور زنان در این جشنواره. با توجه سابقه ی جشنواره ( 19 سال ) و شرکت زنان در آن و با توجه به این که چنین جشنواره ای با حضور مردان در نقاط بسیاری از کشور و حتی استان آذربایجان شرقی برگزار می شود. متأسفانه حضور زنان در دوره های اخیر کمرنگ بوده و سال پیش مادر این جشنواره ـ « عزیز خانم دانشی » ـ و قهرمان نامدار آن ـ « مه لقا خانی » ـ در مسابقه شرکت نکردند و مه لقا علت را نداشتن اسب عنوان کرد.

سوم:بین المللی شدن این جشنواره بسیار حائز اهمیت است و در مورد این موضوع بسیار نوشته ام و به ویژه بر مشارکت کشورهایی با تجانس فرهنگی منطقه تأکید داشته ام و چند سال پیش در نوشتاری با عنوان « جشنواره بین المللی اسب طلایی » به این موضوع پرداختم و به ویژه چنین: جشنواره بین المللی جام پریزاد.

مه لقا همواره از نداشتن اسب در روز مسابقه گفته است و حتی در دوره هایی دقایقی قبل از آغاز مسابقه اسب نداشته است و سالی می گفت اسب را اجاره کرده ام و جایزه را با صاحب اسب قسمت خواهیم کرد. حضور او در این جشنواره30 اردیبهشت ) جانی است دوباره بر آن و عدم حضورش آغاز پایانی بر حضور زنان در این جشنواره. مه لقا را که سال پیش در مسابقه نیافتم یاداشت « توقف یک قهرمان » را نوشتم. نه در مقام مقایسه بلکه در هوای قره قیه، خیزش مه لقا و تاخت چون بادش مرا یاد پریزاد می اندازد و یک بار گفتم انگار مقداری از شور پریزاد در مه لقا حلول کرده است.

منبع:        http://www.kh1353.blogfa.com

آيا واقعا مي توان  كسي را با يك كاسه آبگوشت خريد!!؟؟

آيا واقعا مي توان  كسي را با يك كاسه آبگوشت خريد!!؟؟

 اول:    با اینکه هنوز چند ماهی به انتخابات مجلس باقی مانده است ولی با این حال در شهرستان ورزقان تقریبا چهره های انتخاباتی چه انتخاب شونده ها چه انتخاب کننده ها و چه فعالان ستادها و به اصطلاح ستاد گردان ها کم کم خودرا نمایان ساخته اند.

دوم:    «ظاهرا آقايي كه بسيار هم حس سياسي گريش در اين چند سال گل كرده و خود را سياست مدار  درجه يك در منطقه­ي ورزقان ميداند و صد البته مي توان او را نماينده­ در سايه ناميد در تحليل عده­اي از دوستان كه گفته مردم روستاي .... از فلان كس ناراحت هستند و حتي احتمالا درانتخابات سال جاري به وي راي ندهند ،  چنين جواب از خود افاضه كرده­اند كه ... ها را با يك كاسه آبگوشت مي­توان خريد!!   البته روايت ديگري هم هست كه مي گويند ايشان چنين فرموده­اند كه اگر روغن آبگوشت.... را يك ذره زياد كنيم رای آنها را برمي گردانيم !!      و ....................................»

این متن رو از وئبلاگ نویسنده محترم ورزقانی آقای فردین الهیاری داشته باشید لطفا!   

سوم:    درنظامهای مردم سالار، مردم تصمیم گیرنده اصلی در قدرت وحکومت می­باشند. مردم دراین گونه نظامها خوب آگاهندکه چگونه باید انتخاب نمایند و با رای و انتخاب خود سرنوشت کشورشان  راچگونه تعیین ­کنند. این وظیفه اصلی یک شهروند آگاه دراین دست از کشورها است که انتخاب خود را دقیق انجام دهد. درکشورهای جهان اول وصنعتی معمولا شهروندان از شعور سیاسی بالایی برخوردار هستند و دقت تمام را در انتخاب نمودن در نظر می­­گیرند. انتخاب دقیق و به جا و به دور از پیش فرضها و پیش برداشت ها می­تواند سرنوشت یک شهر و استان و درکل یک کشور را تغییر دهد. به بیان دیگر انتخاب دقیق انتخاب سرنوشت یک کشور ومردم آن است.

 و دست آخر اینکه:

هر چند انتخابات در شهرستان ورزقان پیچید گی های خاص خودرادارد و تاریخچه آن نشان می دهد مسائل پیش آمده به انتخابات شکل و فرم جدیدتری در این نقطه از استان بخشیده ولی با این حال در چند سال اخیر مطبوعات و اهالی رسانه و اهل قلم نیز تاثیر به سزایی در تعیین مسیر و هدایت آن به سمت صحیح تر داشته اند وبه گونه ای کسانی که به قولی درصدد خرید رای مردم با یک کاسه آبگوشت بوده اند دیگر نمی توانند به راحتی از دید اصحاب رسانه دور بمانند. حتما و قطعا در این دوره از انتخابات مجلس مردم ورزقان نماینده خودرا آگاهانه تر و مدبّرانه تر انتخاب خواهند کرد. خاطرات گذشته از افراد و نمایندگان قبلی هم نباید در انتخاب آنها دخیل باشد. گذشته هر چه بوده تمام شده و آینده ای که پیش روست می تواند منطقی تر و آگاهانه تر پیش برود...!

در هرحال آینده فرزندان ما به اندیشه ی صحیح ما نیازمند است.